søndag den 7. august 2011

Daimis, Daimtærte, Daimislagkage...


... kært barn har mange navne! Jeg fik den her serveret is serveret til en hyggelig aften i et sommerhus på Falster, og har været vild med den lige siden! Jeg skrev hele opskriften af i hånden - og det var da al tiden værd!
Jeg har igen kommentarer til selve opskriften, da den er helt perfekt - jeg vil dog lige hurtigt tilføje, at man altså sagtens kan putte lidt farve i selve iscremen (eller, daim-parfiat'en om man vil) - jeg har på denne måde lavet den fineste lyserøde is!

Marengs bund

3 æggehvider
150 g sukker
150 finthakkede mandler

Pisk æggehvider stive, vend sukker i og pisk igen indtil det er stift. Vend forsigtigt mandlerne i.

Hæld marengsmassen i en smurt meldrysset springform.
Bag bunden i ovnen i 30min ved 175 grader.
Afkøl bunden helt, inden du går i gang med næste del af opskriften. Den skal blive i springformen, da isen skal fryses heri.

Daim-isen

3 æggeblommer
3 spsk sukker
3 dl piske fløde
4 stk daim (2 dobbeltpakker)

Pisk æggeblommer og sukker sammen. Pisk i en anden skål fløden og vend den forsigtigt i ægge-sukker massen.

Vend den grofthakkede daim i, og hæld hele massen over den afkølede marengsbund (som stadig er i sprongformen!!).

Den skal fryses min. 4 timer, og bør tages ud af fryseren 20 min. før servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar